معرفی و آشنایی با Power BI

آشنایی با Power BI

بدون دیدگاه

آشنایی با Power BI و کاربرد های آن

در این مقاله به بررسی، معرفی و آشنایی با Power BI خواهیم پرداخت. با معرفی کارکرد این نرم افزار متوجه خواهید شد چرا Power BI به عنوان پرچمدار نرم افزار های هوش تجاری مایکروسافت قلمداد می شود. همینطور در ادامه متوجه خواهید شد، چگونه این نرم افزار می تواند به رشد کسب و کار شما کمک نماید. ولی قبل از هر چیز باید از نگاهی بهتر به داده ها، دلیل اهمیت و قابلیت های نهفته در آن بیاندازیم.

داده ها، مایه ی حیاط کسب و کارهای مدرن می باشند. امروزه ما بیش از هر زمان دیگری در حال تولید دیتا هستیم. از سوابق پرسنلی تا اطلاعات مربوط به خرید و فروش، هزینه ها، سود و زیان  و دهها مورد دیگر. به این فهرست، داده های عملکرد رقبا، بازار و … را نیز اضافه کنید. حال تجسم کنید هر روز و هر لحظه بر حجم این داده ها افزوده می شود.

 سوال اساسی اینجاست، چرا باید برای بدست آوردن و نگهداری این داده ها هزینه ی گزافی پرداخت؟ انبوه داده های دیجیتال تا زمانی که قادر به تحلیل و درک آن نباشیم، کاربرد چندانی برای کسب و کارها نخواهد داشت. اینجاست که نرم افزارها و ابزار های هوش تجاری برای کمک به تحلیل انبوهی از داده ها، وارد صحنه می شوند. در ادامه بیشتر به معرفی و آشنایی با Power BI می پردازیم.

Power BI چیست؟

Power BI نام مجموعه ای از نرم افزار ها و سرویس های مبتنی بر Cloud می باشد. این نرم افزار به سازمان ها و کسب و کار ها کمک می کند تا داده ها را از انواع Data Source ها و منابع مختلف، جمع آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل کند. همچنین امکانات موجود در این نرم افزار، ارائه خروجی و گزارش در قالبی جذاب و قابل درک را میسر می سازد. مایکروسافت نرم افزار Power BI را اینگونه معرفی می کند:

Power BI مجموعه ای از سرویس های نرم افزاری، برنامه ها و ارتباطاتی است که در کنار یکدیگر، داده های پراکنده و غیر مرتبط شما را به مجموعه ای منسجم و یکپارچه، با قابلیت درک کاملا بصری در محیطی تعاملی تبدیل می کند”

داده های شما ممکن است در فایل های Excel، بر روی سرویس های Cloud و یا بانک های اطلاعاتی سازمان و کسب و کارتان وجود داشته باشد. با استفاده از Power BI می توانید به راحتی به طیف وسیعی از منابع داده متصل شوید. در صورت لزوم به آنها شکل و فرمت مناسبتری دهید و بر روی آنها محاسبات دلخواه انجام دهید. سپس اطلاعات مهم را استخراج و تجزیه و تحلیل کنید و در قالب داشبردهای مدیریتی تعاملی با دیگران به اشتراک بگذارید. 

ابزارهای موجود در Power BI امکان تهیه گزارش های بصری را به سادگی فراهم می کنند. با استفاده از چنین گزارش های پویا و تعاملی، می توانید تصویری از آنچه در کسب و کارتان می گذرد، به  بهترین شکل، ارائه نمایید. از آنجا که Power BI در سه قالب مختلف (Power BI Desktop, Power BI Service, Power BI Mobile) قابل دسترس است، می توانید بدون محدودیت به گزارش ها دسترسی داشته باشید و آنها را به اشتراک بگذارید.

چگونگی ارتباط نسخه های مختلف Power BI با یکدیگر

آشنایی کلی با Power BI

Power BI بر اساس ساختار Microsoft Excel طراحی و ساخته شده است. به همین دلیل منحنی یادگیری Power BI برای کاربران اکسل شیب ملایمی دارد. در واقع هر شخصی که تسلط نسبی بر روی Excel دارد می تواند به راحتی Power BI را یاد بگیرد. گرچه قابلیت های Power BI بسیار فراتر از Excel می باشد. 

این نرم افزار نه تنها امکان مشاهده آنچه در گذشته رخ داده است را می دهد، بلکه بررسی آنلاین رخدادهای کسب و کارتان را نیز فراهم می نماید. علاوه بر این، با توجه به قابلیت های Machine Learning در Power BI، امکان پیش بینی وضعیت آینده کسب و کارتان بر اساس داده های موجود و اجرای سناریو های What If در موجود می باشد. این پیش بینی ها، به کاربران برای بوجود آوردن forecast به صورت دقیق کمک خواهد کرد. بنابراین افراد می توانند خود را برای نیازِ پیش بینی شده بازار آماده کرده و به اهداف بیشتری دست یابند.

چرا کسب و کارها و سازمان ها از Power BI استفاده می کنند؟

برای کسب و کارهایی که نیازمند گزارش های بیشتر و ساختاری قدرتمند تر از آنچه در Excel ارائه شده هستند، Power BI یک ابزار مناسب است. با استفاده از Power BI ، کسب و کارها می توانند تمام داده های مورد نیاز را از بخش های مختلف سازمان جمع آوری، بررسی و به صورت بصری قابل نمایش کنند. این فرآیند به سازمان ها کمک می کند، درک بهتر و عمیق تری نسبت به فرایندها و عملکرد خود داشته باشند. همین درک بهتر از شرایط فعلی به کمک پیش بینی شرایط پیش رو، به سازمان شما اجازه می دهد بر اساس داده های واقعی، تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

به کمک Power BI می توانید تقریبا هر نوع داده ای را که در دارید، تجزیه و تحلیل کنید. اغلب بخش های مالی، مارکتینگ و بازاریابی، فروش، منابع انسانی، IT و واحد های اجرایی بیشترین بهره را از Power BI خواهند برد. در اینجا به برخی مزایای استفاده از Power BI اشاره می کنیم:

  • استفاده و ورود حجم عظیمی از داده ها که بسیاری از نرم افزار ها از تحلیل و استفاده از آن، عاجزند.
  • امکانات Machine Learning موجود در Power BI که قابلیت پیش بینی وضعیت آینده را بر اساس داده های موجود با دقت بالا و بر اساس روش های استاندارد علمی فراهم می کند.
  • وجود ابزار های متنوع و قدرتمند برای بصری سازی نتایج حاصل از تحلیل داده ها.
  • قابلیت استفاده در قالب سرویس مبتنی بر Cloud.
  • قابلیت سفارشی سازی گزارش ها برای کاربران، به منظور استفاده بهینه از فاکتور های مورد نیاز در گزارش.
  • امکان تنظیم کردن هشدار بر روی KPI ها، برای آگاه کردن کاربران در مورد شرایط پارامتر های مهم در کسب و کار سازمان.
  • رابط کاربری فوق العاده با فراهم آوردن امکان جابجایی بین پارامتر های گزارش ها در مقایسه با نرم افزار های Spreadsheet.
  • قابلیت ادغام و Integrate شدن با نرم افزار های محبوبی مانند SharePoint، Office 365، Dynamics 365 و همچنین محصولاتی دیگر چون Spark، Hadoop، Google Analytics، SAP، Saleforce و MailChimp
  • امکان مدیریت دسترسی داخل سازمانی و خارج از سازمانی به داده ها و امنیت بالای اطلاعات

اجزاء اصلی تشکیل دهنده Power BI

  • Power Query:

    ابزاری برای ارتباط با طیف گسترده ای از منابع داده که به شما امکان تجمیع داده ها از منابع مختلف، تغییر شکل، پاکسازی و بهینه سازی ساختار داده ها را خواهد داد. (فرآیند ETL : Extract Transform Load)

با انجام تمامی این مراحل که با ابزارها و فرامین ساده ای صورت میپذیرد کدهایی با زبان فرمول نویسی M در پشت پرده نوشته میشوند. که البته اجباری برای یادگیری آن نخواهید داشت. 

  • Power Pivot:

    ابزاری قدرتمند برای بوجود آوردن Data Model، توصیف ساختار مناسب دیتا و ایجاد روابط منطقی درست بین جداول. تمام محاسبات در این بخش با سرعت زیاد و در کوتاهترین زمان ممکن در قالب زبانی به نام DAX(Data Analysis Exression) انجام میشود.

  • Power View:

    مجموعه ابزارهای نمایش داده به صورت بصری که به شما امکان می دهد نمودارهای تعاملی، گراف ها، نقشه ها و سایر عناصر بصری را به سادگی ایجاد نمایید

  • Power Map:

    ابزاری برای بوجود آوردن عناصر بصری سه بعدی

  • Power Q&A:

    موتور هوشمند سوال و جواب است که امکان طرح سوالات مختلف در مورد داده هایتان را در قالب متنی فراهم می کند.

  • Power BI Desktop

برنامه ای قابل نصب بر روی Desktop است و تمامی امکانات ارتباطی، تحلیل، طراحی و پیاده سازی داشبرد های مدیریتی را دارا می باشد. داشبرد ها و پروژه های اجرا شده با استفاده از این برنامه، در آن قابل استفاده خواهند بود. همچنین این پروژه ها قابلیت انتشار بر روی سرویس آنلاین Power BI جهت به اشتراک گذاری با دیگران را دارا می باشند.

  • Power BI Service

نسخه ای آنلاین و مبتنی بر وب نرم افزار Power BI می باشد. این نسخه در واقع SaaS و یا Software as a Service می باشد. گرچه طراحی داشبرد ها در این نسخه به سادگی Power BI Desktop نیست. ولی امکاناتی برای ویرایش گزارش ها در آن وجود دارد. کاربری اصلی و نقطه قوت این نسخه، قابلیت به اشتراک گذاری داشبردها و مدیریت سطوح دسترسی به داشبردها و گزارش هاست.

  • Power BI Mobile App

مجموعه ای از نرم افزارهای موبایل می باشد که بر روی iOS، Android و دستگاه های موبایل Windows 10 قابل نصب هستند. این نرم افزار ها به شما اجازه می دهند گزارش های طراحی شده در Power BI Desktop را که بر روی Power BI Report Server و یا Power BI Service منتشر کرده اید، در قالب همان ساختار پویا و تعاملی بر روی موبایل مشاهده کنید.

آشنایی با Power BI

Power BI چه فرصت های شغلی را پیش روی شما می گذارد؟

با توجه به نیاز روز افزون به تحلیل داده ها در حوزه هوش تجاری، اشراف و تسلط بر  Power BI به شما امکان استفاده از فرصت های شغلی جدید و ارزشمندی را فراهم می نماید. در ادامه به معرفی تعدادی از این فرصت های شغلی می پردازیم.

  • معمار هوش تجاری (Business Intelligence Architect)
    معمار هوش تجاری یا BI Architect وظیفه مدیریت کردن بانک های اطلاعاتی، Data Warehouse ها و سایر زیرساخت های ذخیره سازی اطلاعات را بر عهده دارد. همچنین توسعه ساختار داده ها به سبکی که سایر پلتفرم ها بتوانند به صورت کارآمد داده ها را مدیریت و استفاده نمایند از دیگر وظایف این سمت می باشد. علاوه بر این، با مدیریت و تحلیل داده های سازمان و کسب و کار، این افراد با ارائه استراتژی به تصمیم گیری بهتر و دقیق تر سازمان و رسیدن به نتایج بهینه تر کمک می کنند.
  • تحلیلگر کسب و کار (Business Analysts)
    این سمت ماهیت دوگانه ای دارد. بخشی از این سمت فنی و بخشی کسب و کار محور است. برای ایفای نقش در این سمت باید درک درستی از نیازمندی های کسب و کار مورد نظر داشت. همچنین توانمندی کار با دیتا برای مدل سازی و تجزیه و تحلیل داده ها از دیگر توانمندی های فرد حاضر در این سمت می باشد. عموما وظیفه تحلیلگر کسب و کار، توسعه راهکارهای هوش تجاری جدید به منظور بهره بردن هرچه بیشتر سازمان از داده های موجود می باشد. اغلب گزارش نویسی نیز بخش مهمی از وظایف این سمت را تشکیل می دهد.
  • تحلیلگر داده (Data Analysts)
    وظیفه تحلیلگر داده، آماده سازی و تهیه ی گزارش ها، مدل سازی و تحلیل داده ها، تبدیل نتایج بدست آمده به اطلاعات جامع و بصری است تا بتواند به تصمیم گیری و اقدام مناسب برای پیشبرد کسب و کار منتهی شود.
  • توسعه دهنده BI  یا BI Developer
    مانند سایر حوزه های توسعه نرم افزار، افرادی که در این سمت قرار می گیرند، وظیفه توسعه و تولید ابزارهایی برای برنامه ها و سرویس ها را بر عهده دارند. تبدیل نیازمندی های کسب و کار به مشخصات مورد نیاز و بهینه سازی و بسط دادن پلتفرم های BI برای پاسخگویی بهینه به نیاز کاربران از مهمترین وظایف توسعه دهندگان BI محسوب می شود.

نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده از Power BI Desktop:

  • سیستم عامل Windows 7 و یا Windows Server 2008 R2 و نسخه های بعد از آنها
  • Microsoft .NET Framework نسخه ۴.۵
  • مرورگر Internet Explorer نسخه ۹ و یا جدیدتر
  • حداقل ۱ گیگابایت RAM (1.5 گیگابایت یا بیشتر توصیه شده است)
  • حداقل وضوح صفحه نمایش ۱۴۴۰ در ۹۰۰ و یا ۱۶۰۰ در ۹۰۰ (وضوح کمتر از ۱۰۲۴ در ۷۶۸ و یا ۱۲۸۰ در ۸۰۰ با توجه به بیرون زدن برخی کنترل ها از صفحه در این ابعاد مانند صفحات Closing و Startup توصیه نمی شود)
  • حداقل سرعت یک گیگاهرتز برای پردازنده های ۳۲ و یا ۶۴ بیتی

ثبت نظرات و پیشنهادات شما دوستان، ما را در هر چه بهتر و بیشتر ارائه دادن مطالب یاری خواهد کرد. با ما نــــــاب بیاموزید

آواتار کاربر

مستانه امینی

از سال ۱۳۸۴ تدریس را به صورت حرفه‌ای در زمینه مباحث Office، طراحی دیتابیس و برنامه‌نویسی آغاز کردم و در سالهای اخیر اختصاصا و با تمرکز بر روی Excel (به صورت ویژه Power Query و Power Pivot)، طراحی داشبرد و Power BI به فعالیت خود ادامه داده ام. آموزش و یادگیری مباحث جدید یکی از مهمترین علاقمندی‌های من بوده و هست.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.