کاربردها و مزایای یادگیری SQL

کاربرد‌ها و مزایای یادگیری SQL

بدون دیدگاه

SQL چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وقتی حدود ۵۰ سال پیش یکی از دانشمندان حوزه کامپیوتر کمپانی IBM به نام Edgar Codd مقاله‌ای در باره سیستم‌های نوین برای مدیریت داده در بانک‌های اطلاعاتی نوشت، کمتر کسی تصور می‌کرد در این مقاله نقطه شروع تحولی بزرگ باشد. در کمتر از ۱۰ سال، نمونه‌های اولیه‌ای از بانک‌های اطلاعاتی بر مبنای مقاله Edgar Codd طراحی شد. به این صورت بود که ساختار زبانی SQL برای استفاده از این بانک‌های اطلاعاتی متولد شد. از آن روز، کاربردها و مزایای یادگیری SQL برای برنامه‌نویسان، طراحان دیتابیس بیشتر و بیشتر شد. در سال‌های اخیر، با پررنگ تر شدن اهمیت داده و تحلیل آن برای بهبود کسب و کار‌ها، کاربردها و مزایای یادگیری SQL برای تعامل با بانک‌های اطلاعاتی موجود و یا انبار داده‌ها بارز تر شده است. به عنوان مثال، شما با آشنایی با SQL می‌توانید بخش عمده‌ای از فرآیند ELT را در مبدا و قبل از ورود داده‎‎‌ها به محیط مورد نظر برای تحلیل انجام دهید. فارغ از اینگه شما با استفاده از داشبورد‌های Excel و یا نرم‌افزاری مانند Power BI قصد تحلیل و آماده سازی گزارش‌های پویا و تعاملی را داشته باشید، یادگیری SQL برای شما یک مزیت بزرگ خواهد بود.

چرا یادگیری SQL یک مزیت به حساب می‌آید؟

امروزه در دنیای تحلیل داده‌ها، با داغ شدن تب یادگیری زبان‌هایی مانند Python و R و یا مهارت‌های جذاب‌تری مانند Spark، Scala و Deep Learning هنوز این سوال به قوت خود باقی است که چرا یادگیری SQL می‌تواندی یک مزیت بزرگ باشد؟ اگرچه دانش و آشنایی اولیه با Python و R در حوزه تحلیل داده‌ها می‌تواند مفید باشد، ولی بدون داشتن آشنایی کافی با SQL بدست آوردن موقعیت شغلی مناسب در حوزه تحلیل داده کاری سخت خواهد بود.

همچنین اگر شما در حوزه برنامه نویسی فعالیت می‌کنید آشنایی با کاربردها و یادگیری SQL برای شما قطعا مزیت مهمی به حساب می‌آید. اگر حوزه فعالیت شما به بانک‌های اطاعاتی مربوط می‌شود، چه در بخش تحلیل، طراحی و پیاده سازی بانک‌های اطلاعاتی و چه در بخش نگهداری، پشتیبانی و مدیریت دیتابیس، یادگیری و تسلط بر SQL برای شما یک الزام خواهد بود.

در ادامه به تفصیل دلایلی را بررسی خواهیم کرد که کاربردها و مزایای یادگیری SQL را بیشتر نشان خواهد داد.

SQL – توانمندی شماره یک مورد نیاز بازار کار تحلیل داده

با توجه به توانمندی‌های مورد نیاز برای استخدام در بیش از ۳۲ هزار جایگاه شغلی حوزه تحلیل داده در سایت indeed نشان‌ دهنده میزان محبوبیت و الزام آشنایی با ساختار زبانی SQL برای ورود به بازار کار در این حوزه می‌باشد.
SQL محبوب‌ترین ابزار در حوزه تحلیل داده‌ها از مزایای یادگیری SQL

مزایای یادگیری SQL برای دستیابی به اولین موقعیت شغلی در حوزه تحلیل داده

بر اساس داده‌های مربوط به موقعیت‌های شغلی در حوزه تحلیل داده در سایت indeed و در نظر گرفتن مواردی که نیازمند افرادی در موقعیت Data Analyst (به عنوان نقطه شروع به حوزه کاری تحلیل داده) هستند مشخص می‌شود که دانش و آشنایی با SQL یک مزیت بزرگ برای افراد جویای کار در این حوزه می‌باشد. به نمودار زیر توجه کنید.

sql برای ورود به حوزه کاری تحلیل داده به عنوان Data Analyst از مزایای یادگیری SQL

همچنین در موقعیت‌های شغلی مانند Data Engineer یا Data Scientist اگرچه SQL به عنوان اصلی‌ترین مهارت مطرح نشده است، اما همچنان برای موقعیت‌ شغلی Data Scientist تخصص و مهارت SQL در ۵۸.۲% و برای موقعیت شغلی Data Engineer همچنین برای ۵۶.۴% آگهی‌های استخدام به عنوان نیازمندی استخدام اعلام شده است.

SQL – رتبه ششم بین تکنولوژی‌های برتر برنامه نویسی سال ۲۰۲۱

بر اساس مطالعه انجام شده توسط دانشگاه Berkeley بر اساس داده‌های سایت Stack Overflow، زبان SQL در بین تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی در رتبه ششم قرار دارد. با توجه به این مطالعه ربان SQL همچنین سومین زبان مورد استفاده در صنعت برنامه‌‎نویسی بر اساس نظر سنجی از متخصصین این حوزه می‌باشد.
زبان SQL ششمین زبان محبوب در حوزه برنامه نویسی از مزایای یادگیری SQL

SQL – سومین زبان محبوب در بین برنامه نویسان در سال ۲۰۲۱

بنا بر اطلاعات منتشر شده در نظرسنجی سالانه Stack Overflow که از ۶۵،۰۰۰ برنامه‌‎نویس در سرتاسر جهان بعمل آمده، زبان SQL سومین زبان محبوب برنامه‌نویسان در سال ۲۰۲۱ بوده است. در این نظرسنجی زبان SQL بالاتر از زبان‌هایی مانند Python، Java، PHP و #C قرار گرفته است.

زبان sql سومین زبان محبوب برنامه نویسان در سال 2021 از مزایای یادگیری SQL

همچنین در ادامه نتایج این نظرسنجی Database Administrator بین Role های مختلف در حوزه برنامه‌نویسی در رتبه هفتم و بالاتر از مشاغلی مانند Data Scientist  و Machine Learning Specialist قرار گرفته است. از طرفی با در نظر گرفتن عنوان شغلی  Back-End Developer به عنوان رتبه‌ی اول در بین عناوین شغلی در حوزه برنامه‌نویسی، کاربرها و مزایای یادگیری SQL برای افزایش توانمندی و ارتقاء سطح شغلی توسعه دهندگان Back-End بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

همچنین بر اساس این داده‌ها بیش از ۷۰ درصد از افراد مرتبط با حوزه داده (مانند Data Scientist, Data Analyst, Database Administrator, Data Engineers و …) از SQL به عنوان یکی از ابزار‌های پیشبرد کار خود استفاده می‌نمایند.

database administrator در بین 10 عنوان شغلی برتر دنیای برنامه نویسی از مزایای یادگیری SQL

SQL – زبانی کاربردی و قدرتمند با یادگیری آسان

ساختار زبانی SQL به دلیل شباهت بالا به زبان انگلیسی محاوره‌ای و استفاده از کلمات کلیدی ساده، یکی از ساده‌ترین زبان‌ها برای یادگیری در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی می‌باشد. اگر شما سابقه برنامه‌نویسی ندارید و یا در رشته مرتبط با کامپیوتر تحصیل نکرده‌اید، به سادگی می‌توانید SQL را آموزش دیده و از مزایای یادگیری SQL بهره‌مند شوید. البته داشتن آشنایی با یک زبان برنامه‌نویسی و یا رشته تحصیلی مرتبط با رشته های کامپیوتر می‌تواند به افزایش سرعت یادگیری شما کمک کند.

SQL – زبانی برای کار با Big Data

حتی کوچکترین کسب و کار‌ها نیز از حجم زیادی از دیتای عملکرد سال‌های پیشین خود نگهداری می‌کنند. اگر برای تحلیل این داده‌ها از نرم‌افزاری مانند اکسل استفاده کرده باشید، قطعا محدودیت در حجم دیتای مورد استفاده و قابل پردازش یکی از دردسرهای شما بوده است. اگرچه با استفاده از نرم‌افزاری مانند Power BI به سادگی نه تنها می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید، بلکه در عین حال از امکانات گسترده آن برای طراحی داشبورد مدیریتی بهره‌مند شوید. ولی در این حالت باز هم موضوع پاکسازی داده‌ها و طراحی درست دیتا مدل همچنان بخش عظیمی از پردازش Power BI را حین آماده سازی داشبورد به خود اختصاص می‌دهد. برای همین موضوع، همیشه باید تا جای ممکن، فرآیند پاکسازی و تغییر شکل داده‌ها برای رسیدن به دیتا مدل مناسب را در نزدیک‌ترین سطح به خود دیتا انجام داد. به همین دلیل آشنایی با SQL و یادگیری آن می‌تواند به عنوان یک مزیت بزرگ برای شما محسوب گردد.

با داشتن تسلط بر SQL و استفاده از این توانمندی می‌توانید دیتا را قبل از ورود به Power BI یا هر محیطی برای طراحی داشبورد، به شکل دلخواه پاکسازی کرده، تغییر شکل لازم را بر روی آن اعمال کرده و ساده‌تر به ساختار مطلوب برای دیتا مدل دست یابید.
آواتار کاربر

شهاب ساری اصلانی

از سال 1385 به صورت جدی مشغول تدریس در حوزه های برنامه نویسی دات نت و طراحی بانک های اطلاعاتی بوده ام. تدریس به عنوان یک حرفه همیشه برایم جذاب بوده و یادگیری جدیدترین مباحث لذت بخش است.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.