شروع به کار با Power BI - اولین قدم در هوش تجاری

شروع به کار با Power BI – اولین قدم در هوش تجاری

۵ دیدگاه

شروع به کار با نرم افزار Power BI

اگر به دنیای اطرافتان نگاه کنید، می بینید که داده ها همه جا را در بر گرفته اند. در کسب و کار های موفق تصمیم گیری بر اساس داده ها و نه نظرات شخصی، انجام می‌شود. در این شرایط اگر با حجم زیادی داده روبرو شوید، بیم آن وجود دارد که اطلاعات به روز را در تصمیم گیری دست بدهید. برای این منظور نرم افزار های هوش تجاری در تحلیل و درک این داده ها به شما کمک خواهند کرد. در اینجا می‌توانید اولین قدم را برای شروع به کار با Power BI به سادگی بردارید. سوال اصلی اینجاست: برای شروع به کار با Power BI به چه چیزی نیاز دارید؟

در این مسیر داشتن آشنایی با ابزارهایی مانند Microsoft Excel و توانایی طراحی داشبرد مدیریتی در اکسل می‌تواند بسیار مفید باشد. از طرفی آشنایی با اصول تحلیل داده ها می‌تواند به شما دید بهتری در این مسیر بدهد. اما خبر خوش این است که بدون اشراف به این مباحث نیز شما می‌توانید اولین قدم را در هوش تجاری بردارید. در واقع یادگیری Power BI و آشنایی با تکنیک های هوش تجاری، بیش از هرچیز به احساس نیاز شما برای تحلیل داده ها و بدست آوردن نتایج واقع بینانه بر‌اساس دیتای موجود احتیاج دارد. پس در ادامه قدم به قدم در مسیر شروع به کار با Power BI پیش خواهیم رفت.

قدم اول: نصب نرم افزار Power BI Desktop

برای شروع، ابتدا باید نرم افزار Power BI Desktop را از سایت مایکروسافت دانلود نمایید. اگرچه می توایند از نسخه وب Power BI که به صورت SaaS ارایه شده است نیز استفاده نمایید. ولی بهتر است برای سهولت کار و در اختیار داشتن ابزارهای متنوع از نسخه Desktop استفاده نمایید.

پس از دانلود شدن برنامه Power BI را نصب نمایید. آیکن نرم افزار به منو Start و Desktop اضافه خواهد شد. پس از باز کردن برنامه Power BI صفحه Welcome نمایش داده خواهد شد. در این صفحه می‌توانید به منابع داده متصل شویده. بدین روش می‌توایند اطلاعات را از طریق گزینه Get Data دریافت نمایید. همیمطور می‌توانید به منابع اخیرا استفاده شده دسترسی داشته باشید. علاوه بر این امکان دسترسی به سایر گزارش ها را خواهید داشت. این پنجره را ببندید و وارد محیط نرم افزار Power BI شوید.

قدم دوم: آشنایی با محیط کار Power BI Desktop

ساختار کلی برنامه Power BI Desktop شباهت زیادی به سایر نرم افزارهای Microsoft مخصوصا مجموعه Office دارد. در بالا یک نوار ابزار شامل زبانه های File، Home، View، Modeling و Help وجود دارد. سمت چپ نواری قرار دارد که به شما امکان مشاهده سه نمای مختلف در Power BI را می‌دهد:

  • نمای Report
  • نمای Data
  • نمای Relationship

نمای پیش فرض در Power BI نمای Report می‌باشد. از طرفی امکان استفاده از Power Query Editor در نرم افزار Power BI در قالب پنجره ای مجزا وجود داد. عملا Power Query یکی از ابزارهای مهم در مسیر آماده سازی داده ها برای طراحی داشبرد نهایی می‌باشد. از Power Query می‌توانید برای طراحی Query ها و تغییر شکل دادن داده ها استفاده نمایید.

در نمای Report در سمت راست صفحه، ابزارهای متنوعی قابل مشاهده هستند. از این ابزار ها برای Visualize کردن داده ها و رسم نمودارها، فیلتر کردن داده ها و … می‌توان استفاده کرد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید گزارش خود را بر اساس داده های آماده شده به صورت بصری در قالب داشبرد طراحی نمایید.

View های مختلف در Power BI

قدم سوم: اتصال به منابع داده

بدون در اختیار داشتن داده ها، تحلیل آنها امری مضحک است. بنابراین قبل از هر چیز باید بتوانیم به یک Data Source متصل شویم. نرم افزار Power BI Desktop به شما امکان اتصال به طیف وسیعی از Data Source ها را خواهد داد. برای این کار کافی است از زبانه Home گزینه Get Data و سپس گزینه More را انتخاب نمایید.

پنجره Get Data باز شده و از ستون سمت چپ گزینه All را انتخاب کنید. در اینجا فهرستی از انواع Data Source هایی که امکان اتصال به آنها وجود دارد را خواهید دید. به عنوان مثال:

    • Web
    • Sharepoint List
    • OData feed
    • ODBC
    • OLE DB
    • و …

نمونه های کوچکی از انواع Data Source های قابل اتصال می باشند. به طور مثال شما می توانید به یک منبع داده بر روی وب که حاوی اطلاعات معاملات بورس می‌باشد متصل شوید. بنابراین می‌توایند این داده ها را برای تحلیل در Power BI دریافت نمایید.

روش های مختلف اتصال به انواع منبع داده ها در Power BI

برای این کار می‌توانید گزینه Web را از Get Data در بخش Home از نوار ابزار اصلی انتخاب کنید. در این مثال، می‌خواهیم داده های عرضه و تقاضای ارائه شده در وبسایت بورس اوراق بهادار تهران را به صورت برخط برای طراحی داشبرد مدیریتی استفاده کنیم. برای این منظور در پنجره From Web آدرس زیر را وارد نمایید:

http://www.tse.ir/ask-bid.html?cat=cash&section=bid

در صفحه ای که باز می‌شود، در حالت Table View ساختار دیتای موجود را خواهید دید. با کلیک بر روی دکمه Transform Data، داده ها در Query Editor نمایش داده می‌شوند. در این حالت داده ها آماده اعمال تغییرات از سوی شما خواهند بود.

اتصال به منبع داده ها در Power BI

قدم چهارم: تغییر ساختار و شکل داده ها

پس از اتصال به منیع داده دلخواه، می‌توانید با استفاده از Power Query Editor ساختار داده ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. این تغییرات اصل داده ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. بلکه تنها نمای فعلی از داده ها را به شکل دلخواهتان تغییر می‌دهد. تغییر شکل داده ها با استفاده از روش هایی مانند:

ممکن خواهد بود.

تغییر نام ستون
تغییر نام ستون در Power BI با استفاده از Query Editor
تغییر نوع داده ها ی ستون
تغییر نوع داده های ستون در Power BI با استفاده از Query Editor
حذف یک ستون
حدف یک ستون در Power BI با استفاده از Query Editor
شکستن یک ستون و تفکیک دیتا بر اساس جدا کننده

هریک از این تغییرات در بخش Applied Steps قابل مشاهده و بازگشت پذیر است.

مشاهده تغییرات اعمال شده در Power BI با استفاده از Query Editor

در ادامه می‌توانید در صورت نیاز، داده های بیشتری را در Power BI وارد نمایید. همچنین می‌توانید داده های دو Query مجزا را با هم ترکیب یا Combine نمایید. این ترکیب به صورت کلی به دو روش می‌تواند انجام شود:

  • Merge
  • Append
ترکیب Query ها در Power BI با استفاده از Query Editor

بعد از اعمال تغییرات بر روی دیتا می‌توانید با استفاده از گزینه Apply and Close تغییرات را ذخیره نمایید. پس از آن مجددا به فضای کاری Power BI باز خواهید گشت.

ذخیره تغییرات در Query Editor و بازگشت به محیط Power BI

قدم پنجم: طراحی ساختار گزارش و آماده سازی داشبرد در Power BI

پس از آماده سازی و تغییر شکل ساختار داده ها به شکل دلخواه، آماده طراحی داشبرد با استفاده از Power BI خواهید بود. برای این منظور می‌توانید از ابزار های Visualization برای طراحی ساختار داشبرد استفاده نمایید. ابزارهایی مانند:

  • انواع نمودارها و Chart ها
  • اسلایسر ها
  • Card ها
  • نقشه ها برای نمایش داده های جغرافیایی
  • جداول و Table ها
  • Decomposition Tree
  • و …
ابزارهای مصور سازی و Visualization در Power BI برای طراحی Dashboard مدیریتی

در کنار این ابزارها ابزارهایی برای فیلتر کردن داده ها نیز وجود دارد. همچنین با انتخاب هر ابزار برای مصور سازی داده ها، می توانید فیلدهای مورد نظر را از ستون Fields به ابزار انتخاب شده اضافه نمایید. در زیر فهرست ابزارها، امکاناتی برای تغییر Formatting و قالب بندی ظاهر ابزار مورد نظر وجود دارد.

فیلتر کردن داده ها در ابزارهای مصور سازی و Visualization در Power BI برای طراحی Dashboard مدیریتی

هریک از ابزارها به شکلی داده ها را مصور می‌کنند. برای طراحی یک داشبرد مدیریتی کارآمد، باید تک تک این ابزارها را بشناسید و بدانید هرکدام چه کاربردی خواهند داشت. از طرفی، آماده سازی و تغییر شکل داده ها، یکی از مهترین بخش های طراحی داشبرد می‌باشد. عموما داده ها در قالبی که انتظار دارید در اختیارتان قرار نمی‌گیرند. و شما باید آمادگی دریافت هرنوع داده با هر ساختاری را داشته باشید. مهارت، تسلط بر امکانات Power Query و تجربه کار با داده های متنوع می‌تواند راهکارهای مناسبی را برای سناریوی پیش رویتان فراهم کند. 

قدم آخر: انتشار و به اشتراک گذاری داشبرد طراحی شده در Power BI

تمام فعالیت طراحی داشبرد مدیریتی، برای ارائه آن به مدیران و تصمیم گیران سازمانتان است. بنابراین تا داشبرد طراحی شده را به اشتراک نگذارید، نتیجه زحماتتان به ثمر ننشسته است. راه های مختلفی برای به اشتراک گزاری و انتشار داشبردها و گزارش های طراحی شده در Power BI وجود دارد. شما عموما می‌توانید گزارش و داشبرد طراحی شده را بر روی:

  • سرویس آنلاین Power BI
  • Power BI Report Server داخلی سازمان

منتشر کرده و به اشتراک بگذارید. این ابزارها به شما امکان تعریف سطوح دسترسی و کاربرانی که قادر به دسترسی به داشبرد می‌باشند را خواهد داد. همچنین داشبردها و گزارش های موجود بر روی Power BI Report Server را می‌توانید هر زمان خواستید به سرویس Cloud انتقال دهید. از طرفی گزارش های منتشر رده را کاربران می‌توانند از طریق برنامه های موبایل بر روی تلفن همراه به سادگی مشاهده نمایند.

آواتار کاربر

مستانه امینی

از سال ۱۳۸۴ تدریس را به صورت حرفه‌ای در زمینه مباحث Office، طراحی دیتابیس و برنامه‌نویسی آغاز کردم و در سالهای اخیر اختصاصا و با تمرکز بر روی Excel (به صورت ویژه Power Query و Power Pivot)، طراحی داشبرد و Power BI به فعالیت خود ادامه داده ام. آموزش و یادگیری مباحث جدید یکی از مهمترین علاقمندی‌های من بوده و هست.

۵ دیدگاه

  1. تیر ۱۰, ۱۳۹۹

    چقدر مطلبتون خوب و مفید بود
    بیشتر از قبل مشتاق یادگیری و آموزش پاور بی آی شدم
    کلاس هاتون رو چطور می‌شه شرکت کنم؟

    • آواتار کاربر
      تیر ۱۷, ۱۳۹۹

      خوشحالم اینطور بوده
      حتما ادامه بدین

    • آواتار کاربر
      آبان ۲۸, ۱۳۹۹

      دوه های پاوربی‌آی غیر از دوره های سازمانی به شکل آنلاین (عمومی و خصوصی) هم برگزار میشه

  2. فروردین ۱۸, ۱۴۰۰

    با سلام و احترام ممنون از آموزش مفیدتون
    چگونه می توان عبارت is less than در advanced filters را تغییر داد به کوچکتر از؟

    • آواتار کاربر
      اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰

      با سلام
      آیا منظور شما، فارسی شدن لیبل is less than در نرم‌افزار Excel است؟

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.